Sunday, March 4, 2012

Bayangkan dosa-dosamu sedang gugur satu persatu

Aku tahu, dari raut wajah ceriamu, tersimpan duka di dasar hatimu.. Tetapi seharusnya tidak membuat kau terpuruk terlalu lama wahai sahabatku.   Ingatlah akan lumrah hidup ini, bahawa kondisi diri kita tidak selamanya harus dalam suka ... adakala akan merasakan duka .Beginilah hidup di pentas dunia... suka dan duka silih berganti.

Sahabatku, takdir Allah itu begitu baik sebenarnya meski jika  kita pandang dari satu sisi mungkin terasa tak menggembirakan diri kita ... Namun cubalah kita pandang dari sisi lain, Allah punya maksud lain yang terbaik.

Wahai sahabatku, bukankah Nabi S.A.W - bersabda,  "Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu keletihan dan penyakit (yang terus menimpa), kekhuatiran,kesedihan dan tidak juga gangguan dan kesusahan bahkan duri yang melukainya melainkan Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya".( HR. Bukhari no. 5641)

Perhatikanlah bagaimana janji Rabbmu.. Dosa-dosamu akan berguguran satu demi satu,  jadi tidak perlu bersedih …"Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan." (QS. Alam Nasyroh: 5) Di balik kesulitan ada kemudahan yang begitu banyak... Kerana satu kesulitan mustahil mengalahkan dua kemudahan.  Jadi tidak perlu bersedih …


Bersabarlah sahabatku... "Sesungguhnya pertolongan akan datang bersama kesabaran" (HR. Ahmad 1/307, shahih)

Usah ditangisi lagi... lepaskan saja dia pergi dengan redha. Mungkin ini  masa dia.  Akan tiba waktunya untukmu... Ingatlah satu perkara, jika Allah hendak memberikan kebahagiaan kepada seseorang ...DIA tidak boleh ditahan oleh apa apa tangan sekalipun ...dan jika Allah menghalang kebahagiaan kepada seseorang...DIA tidak boleh dihulur oleh apa apa tangan sekalipun...




No comments: